Museum Helmond: Kasteel Helmond en Kunsthal Helmond

Kasteel Helmond: Kasteelplein 1 5701 PP Helmond
0492 587716 Klik om te bellen

Over Museum Helmond: Kasteel Helmond en Kunsthal Helmond

Museum Helmond is gevestigd op twee locaties: in de grootste waterburcht van Nederland, Kasteel Helmond, en in de moderne Kunsthal Helmond. Beide locaties liggen op loopafstand van elkaar, gescheiden door de Zuid-Willemsvaart.

In het 14e eeuwse stadskasteel dat in het centrum van Helmond ligt, maak je kennis met verhaal van deze middeleeuwse waterburcht en zijn bewoners. Je leert over het dagelijkse leven door de eeuwen heen, wat de bewoners (vier adelijke kasteelfamilies) zoal deden en aten, hoe ze elkaar liefhadden, en wat het inhoudt om een kasteel te beschermen tegen de vijand. Tevens kun je de volledige kasteelzolder die nog grotendeels authentiek is, bezoeken. Hier beleef je het spannende verhaal van de grote kasteelbrand in 1549.

In Kunsthal Helmond, een ontwerp van de Italiaanse architect Adolfo Natalini, presenteert het museum wisselexposities over fotografie en kunst waarbij de mens altijd centraal staat. De wisseltentoonstellingen worden deels gevormd met werken uit de museumcollecties Mens en Werk en Moderne en Hedendaagse kunst.

Ook voor diverse activiteiten als kinderfeestjes, rondleidingen en lezingen kun je bij het museum terecht. Ook biedt het museum een uitgebreid vakantieprogramma voor families en gezinnen. Kijk op www.museumhelmond.nl voor actuele informatie over prijzen en openingstijden en het tentoonstellings- en activiteitenprogramma. Bel met 0492-587716 voor eventuele vragen, of stuur een mail naar info@museumhelmond.nl.

Museum Helmond: Kasteel Helmond en Kunsthal Helmond in het kort

Collectie